مشخصات فني اجزاي اصلي دكلهاي حفاري 2000 hp به شرح ذيل مي باشد:
- دكل (mast) از نوع cantilever بر اساس استاندارد API 4F
- substructure از نوع swing up بر اساس استاندارد API 4F
- draw works با قدرت 2000 اسب بخار
- عمق حفاري: حداكثر 20000 فوت
- ارتفاع دكل (mast) از سطح substructure حدود 150 فوت
- ساختار هر استند لوله حفاري به صورت 3 مفصله
- ارتفاع substructure از سطح زمين 29.5 فوت
- حداكثر بار استاتيكي قابل تحمل توسط دكل: 1000000 پوند
- مجهز به تاپ درايو به قدرت 500 تن
- مجهز به ميز دوار با سايز 37.5 اينچ
- مجهز به سه دستگاه پمپ گل از نوع رفت و برگشتي هريك به قدرت 1600 اسب بخار كه توسط دو موتور DC هريك به قدرت 1100 اسب بخار راه اندازي مي شود
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
دکل دارای اجزاء مختلفی می باشد. اجزاء سازه ای دکل ، Mast و زیرسازه می باشند. آنها سازه هایی با قاب فولادی هستند. Mast یک برج قابل جابجایی می باشد که قابلیت مونتاژ به عنوان یک مجموعه را داراست. آن باید بتواند در برابر بارهای اعمالی همچون بار ناشی از Dead line ، fast line ، وزن لوله ها ، باد ، زلزله و ... مقاومت نماید. Mast ها برپایه روش بلند شدن، به سه دسته روبرو تقسیم می شود: Slingshot ، Swing up و One step . زیرسازه یک سازه فلزی می باشد که معمولا Mast روی آن قرار می گیرد. یک سقف در بالای آن واقع است که برخی تجهیزات دکل و اتاق کنترل روی آن واقع هستند. Mast و زیرسازه بارهای مختلفی تحمل می کنند. برای کنترل تنش در اجزای Mast و زیر سازه باید معیاری وجود داشته باشد. از فعالیتهای بخش سازه جمع آوری و مطالعه در مورد معیارهای مربوطه می باشد. هدف این مطالعات تهیه و تدوین ضوابط طراحی Mast و زیرسازه می باشد. بنابراین بخش سازه بر روی هندسه Mast و زیرسازه مطالعه می کند تا آنرا تغییر داده و بهینه نماید. هرقدر هندسه آنها ساده و کم المان گردد، بهتر می باشد. گام بعدی ، مدلسازی Mast و زیرسازه در نرم افزار SAP2000 ، اعمال بارها بر آنها ، تحلیل مدل و کنترل نسبت تنش می باشد. این گام برای شرایط مختلف انجام می شود. آنالیز و طراحی باید ضوابط AISC و API را برآورده نموده و تنش های موجود از تنش مجاز در آئین نامه های مذکور کمتر باشد. جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت توانایی مدلسازی، تحلیل ، طراحی و ساخت دکلهای حفاری خشکی را در ابعاد و ظرفیتهای مختلف دارا می باشد. ازجمله فعالیتهای دیگر در جهاد دانشگاهی علم وصنعت ، مطالعه و بررسی ضوابط بارگذاری و طراحی انواع دیگر دکل است. اگر وزن المانهای دکل زیاد باشد ، قیمت ساخت ، مونتاژ و حمل زیاد خواهد شد. بنابراین بهینه سازی مقطع المانها و وزن دکل لازم است. بر اساس عبارت قبل ، بعد از طراحی اولیه ، مقاطع المانها بهینه خواهد شد. این فعالیت می تواند با هدف بهینه سازی هندسه و وزن Mast و زیرسازه های قبلا طراحی شده، انجام شود. |
زیست شناسان آمریکایی موفق شدند با فیلمبرداری از قدم برداشتن یک ماهی قدیمی نشان دهند که توانایی راه رفتن در واقع از زیر آب آغاز شده است.
روزی که چاک اورییر (Chuck O’Rear) در حال رانندگی برای ملاقات دوستش بود نمیدانست عکسی که در این مسیر از یک تاکستان میگیرد مشهورترین و به نوعی پربیننده ترین عکس دنیا خواهد شد. شاید بسیاری از افراد از کنار چنین منظره ای بگذرند و هیچ واکنشی نشان ندهند اما چاک اورییر این صحنه را دید و در یاد تاریخ ثبت کرد.
سکوی نفتی ایلام واقع در 18 کیلومتری جزیره سیری، دارای دو سکوی فرعی است. سکوی مادر با یک پل 80 متری به سکوی شماره یک وصل است و سکوهای ایلام 2 در شمال با 2.5 کیلومتر فاصله و ایلام 3 در جنوب سکو با 3.2 کیلومتر فاصله با سکوی مادر در ارتباط هستند. این سکو سال 1998 میلادی از سوی شرکت توتال ساخته شده و اکنون نیروهای متخصص داخلی آن را اداره می کنند و همه امور فنی و مهندسی این سکو به کوشش آنان در حال اجرا است.
سنگها و جواهرات موافق و مخالف بروج مختلف :
سنگهای مخالف = مروارید – اوپل – سنگ موسی
سنگهای مخالف = یاقوت اصغر ( پکهراج ) – زبرجد – الماسزرد
صفحه قبل 1 صفحه بعد